Mediebyråernas förmedling av radioreklam minskade med 8,6 procent i augusti till 39,5 miljoner kronor. Det visar Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.
Totalt minskade förmedlingen av reklam i alla medier med 12,1 procent i augusti. Radion klarar sig alltså bättre än marknaden i stort. Ackumulerat för årets första åtta månader har radion ökat sin försäljning via mediebyråerna med 2,1 procent. Bara tre andra medier har haft en positiv utveckling under året: utomhus/trafikreklam (+6,1) och de tre digitala medierna onlinevideo (+12,6), sociala medier (+5,8) och sök (+7,8), De största nedgångarna har drabbat tryckta medier. Intäkterna har minskat med 13,4 procent för landsortstidningarna, 19,9 procent för storstadstidningarna och 26,5 procent för kvällspressen.
”Medieinvesteringarna backade på bred front i augusti. Dock bör vi ha i åtanke att årets siffror möter en medietung augustimånad 2018 med effekter från både riksdagsval och fotbolls-VM. Ytterligare en anledning kan vara inbromsningen av medieinvesteringar som skett från spelbolagen. Detta drabbar främst svenska publicister. Tittar vi på samma period 2017, som i sig var ett rekordår, ser tappet inte lika dramatiskt ut” säger Staffan Slörner, som är VD för Sveriges Mediebyråer.