Radioreklam för 688 miljoner förra året

Det såldes radioreklam för 688 miljoner kronor förra året, enligt den årsrapport som Institutet för reklam- och mediestatistik presenterar idag.

Radioreklamen ökade med 9,6 procent förra året och därmed var radions tillväxt något bättre än reklammediemarknaden i stort som steg med 8,6 procent. Radions andel av ”stora reklamkakan” växte något från 1 till 1,1 procent.

Den procentuella ökningen för radion presenterades redan i februari men det är först nu som totalsumman och marknadsandelen offentliggörs.

De mest framgångsrika medierna var mobil marknadsföring (+23,3 procent) och TV (+18,3). Andra medier som växte mer än genomsnittet var dagspressen (+10,4), gratistidningar (+11,2), populärpressen (+8,9), bio (+16,1), internet (+14,5), utomhusreklam (+13) och butiksmedia (+19).

Under genomsnittet hamnade fackpress (+5,8), bilagor (-0,5) och direktreklam (0,8). De enda medier som tappade reklaminkomster under förra året var tryckta kataloger (-28,6), text-TV (-23,4) och bilagor (-0,5).

Share