Radion växer på krympande reklammarknad

Radion ökade sin reklamförsäljning förra månaden enligt Mediebyråbarometern. Grafik: Sveriges Mediebyråer.

Medieinvesteringarna via mediebyråerna minskade 2,5 procent i september, enligt statistik från Sveriges Mediebyråer som publiceras av Dagens Media. Men radions försäljning via mediebyråerna hade samtidigt en tillväxt på 18,9 procent. Bara kategorierna fackpress, bio och ”övrigt” hade en bättre utveckling under månaden.

”Efter sex månader av konstant ökning minskade medieinvesteringarna i september med 2,5 procent. Det är den första månaden, som kan jämföras med en pandemimånad, där investeringarna backar” säger Daniel Eriksson, som är styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande

”Detta kan vara ett tecken på att den kraftiga rekyl som vi har sett på annonsmarknaden under det senaste halvåret håller på att plana ut. Medieinvesteringarnas totala ökning under det tredje kvartalet landar på 6 procent, vilket kan jämföras med årets andra kvartal där vi såg en positiv tillväxt om totalt 37 procent” fortsätter Daniel Eriksson.

För årets första nio månader ökade den totala marknaden med 11,5 procent, medan radions försäljning gick upp med 10 procent.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share