Radion förlorade 140 000 lyssnare förra året

 

Förra året nådde radion i genomsnitt 66,3 procent av befolkningen varje dag, vilket motsvarar 5 534 000 lyssnare. Det visar årsstatistik från Kantar Sifos PPM-mätning.

Radion förlorade 140 000 lyssnare och den dagliga räckvidden gick ned med 2,2 procentenheter.

Veckoräckvidden minskade samtidigt från 89,8 procent till 88,4 procent.

I den yngsta åldergruppen 12-19 år nådde radion mindre än hälften – 46,1 procent – varje dag efter ett fall på 6,8 procentenheter. Lyssnandet minskade tydligt även i åldergruppen 35-49 år. Däremot ökade den dagliga lyssningen något i åldersgrupperna 20-34 år och 65-79 år.

Den fallande dagliga räckvidden drabbade framförallt den kommersiella radion som gick ned med 4,0 procentenheter till 29,7 procent. Men även Sveriges Radio förlorade lyssnare och gick ned med 0,6 till 50,7 procent.

Den enda kanalerna som ökade sin räckvidd var P3, som steg med måttliga 0,2 till 8,3 procent efter flera års nedgång, samt Rockklassiker som ökade med 0,8 till 5,0 procent. Den största kanalen var fortfarande P4 med 36,2 procent (-0,1).

På den kommersiella sidan var Mix Megapol (10,4 procent, -1,6) och Rix FM (10,3 procent, -1,3) jämstarka. Därefter följde NRJ (6,3 procent, -1.6), Rockklassiker (5,0 procent, +0,8) och Star FM (4,5, -1,1).

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share