Martina Göransson har utsetts till ny VD för poddtjänsten Podme. Hon har senast varit COO på Schibsted Marketplaces och tillträder som VD på Podme i augusti.
Grundaren Johan Strömberg har varit kvar som VD under rekryteringsperioden, som har pågått under våren. Fram till i augusti får Niklas Julin, medgrundare och head of business development, ”utökade befogenheter för att hantera övergripande ledningsfrågor”.
”Schibsted Media har stora ambitioner framåt, det gäller inte minst för Podme. Jag är därför otroligt glad att vi får med oss en stå stark kommersiell kraft och bred ledare som Martina för att utveckla både Podme och ekosystemet inom Schibsted Media” säger Tor Jacobsen, som är EVP product & consumer och styrelseordförande i Podme.
”I Martina Göransson har vi nu hittat den VD som vi sökt. Hennes gedigna erfarenhet, både från Schibsted och tidigare roller – och den energi och kraft hon tillför – gör henne till en fantastisk värvning och en perfect match för Podme. Nu kommer Martina tillsammans med övriga i ledningsgruppen se till att bolaget tar nya kliv framåt. Det kommer också bli spännande att utveckla Podme tillsammans med övriga bolag i Schibsted Media” fortsätter Tor Jacobsen.
Innan hon kom till Schibsted arbetade Martina Göransson bland annat 15 år som konsult på byråer inom media och marknadsföring och fyra år på Tele 2. 2019 blev hon chief marketing officer på Schibsteds marknadsplats Blocket, där hon även varit chief commercial officer och vice VD.
”Från de senaste åren tar jag med mig hur man opererar och driver en kommersiell agenda i ett techbolag. Jag ser verkligen fram emot att bidra med de erfarenheterna in i Podme. Jag tar också med mig den enorma kraft som finns i värderingsstyrda bolag och att jobba med abonnemangsaffär och pris och paktering på en konkurrensutsatt marknad” säger Martina Göransson.
”Jag ser fram emot en spännande resa i ett bolag med stark tillväxt, men det är också fint att få jobba med ljud, ett media som skapar starka relationer till sina användare och att verka i en miljö där alla jobbar för att kombinera ett starkt innehåll med en fantastisk användarupplevelse. Dessutom älskar jag berättelser, storytelling och människor – det som är Podme” fortsätter Martina Göransson.