P4 under 40 procent i PPM-mätningen

För första gången sedan TNS Sifo införde den elektroniska lyssnarmätningen PPM vid årsskiftet har P4 en daglig räckvidd på under 40 procent.

I den senaste veckomätningen, den för vecka 29, går P4-s räckvidd ned från 42,1 till 39,8 procent. Det är det lägsta resultatet i år för kanalen. Nedåt går det även för P1, som minskar från rekordresultatet 18,3 procent till 17,5 procent. Det största tappet gör dock Mix Megapol – från 17,4 till 15,1 procent. Den enda kanalen som har ökat sitt lyssnande är P2, som stiger från 3 till 3,3 procent och går förbi Bandit Rock.

Det totala radiolyssnandet föll till det lägsta sedan nyårsveckan – 71 procent. Detsamma gäller även Sveriges Radio (56,8 procent) och reklamradion (32,7 procent).

siforackvidd1329

Dagliga räckvidder

2013-252013-262013-272013-282013-29 
72,171,671,573,171,0Radio totalt
57,357,357,659,756,8Sveriges Radio totalt
35,535,634,935,832,7Privat lokalradio totalt
26,726,826,127,224,0SBS Radio totalt
15,815,514,815,014,5MTG Radio totalt
15,216,416,918,317,5P1
3,13,02,93,03,3P2
15,516,215,415,614,6P3
40,740,841,042,139,8P4
17,816,817,217,415,1Mix Megapol
12,711,711,411,611,4Rix FM
7,38,28,38,17,7NRJ
4,65,04,64,64,1Rockklassiker
3,13,63,63,52,7Bandit Rock

Marknadsandelar

2013-252013-262013-272013-282013-29 
100,0100,0100,0100,0100,0Radio totalt
77,278,779,281,178,9Sveriges Radio totalt
22,821,320,818,921,1Privat lokalradio totalt
15,514,613,612,714,0SBS Radio totalt
7,36,87,26,27,1MTG Radio totalt
13,114,114,716,316,6P1
1,61,51,41,51,6P2
9,910,19,79,39,3P3
52,552,953,353,951,3P4
9,78,17,87,38,4Mix Megapol
4,94,34,74,14,5Rix FM
2,53,03,02,83,3NRJ
1,62,01,81,71,6Rockklassiker
1,81,82,01,51,8Bandit Rock
Share