P4 Göteborg och P4 Kalmar är de två senaste P4-kanalerna som startar egna publiknätverk för att få in nyhetstips.
Modellen för P4-kanalernas publiknätverk kommer från P4 Jämtland och P4 Kronoberg, som genomförde pilotprojekt under hösten 2011. Även P3 har en liknande verksamhet i vad som kallas ”Kontakter med koll”. Ursprungligen kommer idén från USA, där publiknätverken kallas ”public insight network” eller PIN.
Publiknätverk är frivilliga register där lyssnare kan skriva in sina kontaktuppgifter, intressen, erfarenheter och kunskaper. P4-kanalerna vill på så sätt få lyssnarna att bidra till nyheter och programinslag. Nätverken kan även användas för att hitta case, ämneskunniga personer eller tipsare.
”Vi vill skapa ett större utbyte mellan redaktionen och vår publik. Publiken vill inte längre bara vara passiva mediekonsumenter, utan också bidra och kommunicera. Vi hoppas lyssnarna kan hjälpa oss att skapa länets bästa radio och mest relevanta nyheter” säger P4 Kalmars kanalchef Anja Thorkelsson Lindahl.
På P4 Kalmar ansvarar Nick Näslund och Niklas Kaldner för publiknätverket. På P4 Göteborg är det Peo Wenander som är publikredaktör.