P4-s videokampanj ”Hela Sveriges Radio” fick två förstapriser på reklambranschens prisutdelning Guldägget. ”Hela Sveriges Radio” vann Guldägget i kategorierna digitalt och onlinefilm.
För digitalt-kategorin lyder juryns motivering ”Att omsorgsfullt mejsla ut reklamfilm som är 640 timmar lång i 1 440 olika versioner som avnjuts på endast 120 sekunder, utan att någon av de 640 timmarna tagits bort? Det strider för oss vanliga dödliga mot fysikens lagar. Men det gör det uppenbarligen inte för årets synnerligen värdiga Guldäggs-vinnare i kategorin Hantverk. Vinnare är nämligen Sveriges Radio P4 med det i alla avseenden fulländade projektet ”Hela Sveriges Radio””.
”En berättelse om tid – som låter sig ta sin tid. 640 timmar, på två minuter. Ett Sverige idag, som är precis vad det är. Och det är, precis, så här. En visuell dikt om ljud är årets vinnare i onlinefilm – ”Hela Sveriges Radio” skriver juryn i onlinefilm-kategorin.
P4-kampanjen gjordes med hjälp av byrån Uncle Unicorn och produktionsbolaget Folke Film.
Audio-kategorin vanns av kampanjen ”The Voice of Change” för Europride 2018 av byrån Åkestam Holst. Motiveringen lyder ”Guldägget i kategori audio går till 30 sekunder ljud, 30 sekunder ljud som berättar en 6 månader lång historia. Dessa 6 månader kryper sedan in under huden och lämnar oss förstummade och även något avundsjuka över att inte vi hade hittat på och genomfört denna bomb till idé. Grattis Europride 2018 och Åkestam Holst”.
Mer:
Se P4-kampanjen här.