P1 går om Rix

Radiolyssnandet fortsätter att minska. I den senaste lyssnarmätningen från TNS Sifo går den dagliga räckvidden ned till 72,9 procent. Det är en nedgång med 2,7 procentenheter sedan förra året och 1,1 procentenhet sedan den förra mätningen.

Reklamradion tappar från 31,5 procent förra året via 30,9 i den förra mätningen till 29,2 i den senaste. Däremot vänder Sveriges Radio uppåt och når nu 48,6 procent av svenskarna en genomsnittlig dag. Sveriges Radios marknadsandel stiger till 67,3 procent, medan reklamradion går ned till 26,4 procent.

P4 behåller ställningen som landets största radiokanal och ökar till 31 procent. P1 ökar till 12,9 procent och blir därmed Sveriges näst största radiokanal, men ligger på samma nivå som för ett år sedan. Rix FM tappar en procentenhet till 12,2 procent och går ned till tredjeplatsen. P3 och Mix Megapol stiger marginellt till 10,9 respektive 9,9 procent.

Den största ökningen gör dock Bandit Rock, som går från 3,4 till 4,6 procent, medan konkurrenten Rockklassiker backar en promille till 3,5 procent.

2009-12009-22009-32009-42010-12010-22010-32010-4 
75,473,876,675,675,274,774,072,9Radio totalt
47,746,848,749,249,248,947,548,6Sveriges Radio totalt
32,831,133,331,530,930,430,929,2Privat lokalradio totalt
2,93,33,13,33,02,93,02,9Närradio totalt
11,911,312,412,912,512,211,712,9SR P1
1,61,41,71,81,71,61,51,6SR P2
10,110,411,411,310,510,810,710,9SR P3
31,330,631,131,732,232,230,631,0SR P4
9,010,310,59,49,79,79,69,9Mix Megapol
1,91,92,22,32,12,22,32,5NRJ
17,413,414,314,013,613,113,212,2RIx FM
3,62,83,32,82,92,62,3Lugna Favoriter
3,12,93,53,43,33,43,44,6Bandit Rock
0,92,13,43,63,23,43,63,5Rockklassiker
0,30,30,40,50,30,4Favorit
24,219,921,920,820,319,619,918,8MTG Radio
13,115,416,314,814,715,215,214,9SBS Radio
Share