Radiobranschen samlades under torsdagen för den årliga Radiodagen. För sjätte gången var en av programpunkterna en diskussion mellan cheferna för landets fyra stora radiobolag Sveriges Radio, UR, MTG Radio och SBS Radio.
Det märktes en otålighet och frustration när det gäller politikernas behandling av DAB. Frågan ligger hos branschsamordnaren Nina Wormbs fram till november nästa år, vilket innebär att en lansering dröjer ytterligare.
”Varför behöver vi drygt ett år på oss för att ta fram en tidsplan? Nu får vi bestämma oss, ska vi ha det eller inte” sade SR-chefen Cilla Benkö. Hon kallade Sverige för ett av de ledande radioländerna i Europa och uppmanade branschen att ”nu kör vi”.
”Branschen har varit överens sedan länge. Det borde inte ta mer än tre, fyra månader att koordinera ihop det här” sade SBS Discovery Radios VD Staffan Rosell, som föreslog att reklamradion slipper koncessionsavgifter i de områden där digitaliseringen genomförs.
MTG Radios VD Christer Modig sade att digitaliseringen är viktig för MTG Radio, eftersom den kan jämna ut förutsättningarna mellan MTG och SBS och mellan den kommersiella radion och Sveriges Radio.
UR-chefen Erik Fichtelius var dock skeptisk till projektet och varnade för vad han kallade Teracoms ”hallelujapropaganda för en viss teknisk lösning” och att blanda ihop begreppen DAB+ och digitalisering. Han saknade en opartisk genomgång av vilken sorts digitalisering vi ska ha.
Det fanns också en del oenighet mellan radioformerna public service och kommersiell radio. Cilla Benkö uppmanade reklamradion att utveckla radiomediet och göra bättre produkter och passade på att propagera för en höjd radio- och TV-avgift, medan Staffan Rosell och Christer Modig ansåg att SR har en för dominerande ställning med betydligt större resurser än reklamradion.
DAB+ vill jag inte ha. FM-radio duger gott och väl. Vill jag höra på fler radiokanaler så lyssnar jag på IP-radio på datorn eller i fristående mottagare.