Acast lanserar idag Acast+ Access som ska göra det lättare för medieföretag att lägga till poddar i sina prenumerationserbjudanden.
Tjänsten riktar sig till företag som redan har en betalvägg. Acasts lösning är ett verktyg för att distribuera exklusivt innehåll på de flesta öppna podcastspelare. Prenumeranter måste alltså inte lyssna via företagets egen plattform utan kan använde den poddapp de föredrar.
”Med Acast+ Access ger Acast publicister och andra företag den mest kraftfulla, centraliserade lösningen för deras podcastbehov – där de kan hantera annonsering, distribution och prenumerationer sömlöst i en enda, lättanvänd plattform. Acast+ Access är inte bara gynnsamt för publicister, utan även för dess publik, som enkelt kan bli prenumeranter och omedelbart få tillgång till exklusivt podcastinnehåll i den app de helst lyssnar i” säger Yasmin Bassi, som sär senior producet manager på Acast.
Acast+ Access fungerar i poddappar som stödjer privata RSS-flöden. Exempel är Apple Podcasts, Google Podcasts, Overcast och Pocket Casts.
Ett företag som redan använder lösningen är innehållsplattformen History Hit.
”History Hit har alltid arbetat för att göra historien mer tillgänglig i den digitala eran och podcasts har en betydande roll i det uppdrdaget. Med Acast+ Access kan vi erbjuda lyssnare mer av det ljud som de älskar och ger dem ytterligare tillgång till fascinerande berättelser samt intervjuer från världens främsta historiker och experter” säger Steve Lanham, som är poddchef på History Hit.
Acast+ Access är en vidareutveckling av Acast Access och finns redan nu tillgänglig för Acasts kunder.