Norge: Fler lyssnade på radio

Radiomätningarna i Norge görs med Nielsens bärbara PPM-mätare. Foto: Nielsen.

Radiolyssningen ökade i Norge förra året, rapporterar Radionytt.no. Enligt statistik från Nielsen steg den dagliga räckvidden från 58,7 till 60,3 procent och veckoräckvidden från 83,3 till 84,1 procent.

Även lyssnartiden gick upp något – från 82 till 83 minuter.

Marknadsandelarna för NRK och den största kommersiella aktören P4-gruppen (som ägs av Viaplay) gick ned till 64,9 respektive 23,2 procent medan Bauer Medias andel ökade till 11,9 procent.

Poddarnas dagliga räckvidd var 14 procent, tre procentenheter mer än under 2022. På veckonivå når poddarna 39 procent, upp två procentenheter.

”Radio är fortfarande en stark mediekanal med ett stabilt fotfäste hos norrmän i alla åldrar. De stabila lyssnarsiffrorna visar att radion fortsatt är en relevant och omtyckt källa för information, underhållning och tillhörighet och bekräftar att mediekanalen är motståndskraftig i mötet med nya medieformer” säger Ragnhild Herlofsen, som är ansvarig för publikmätning på Nielsen i Norge.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share