NENT nästan halverar koncernledningen

NENT Group minskar sin koncernledning från 15 till åtta medlemmar. 1 oktober genomförs en organisationsförändring som innebär att NENT Group inte längre ska arbeta enligt en ”lands- och produktbaserad modell” skriver NENT i ett pressmeddelande.

Med den nya strukturen vill NENT kunna ta snabbare beslut, arbeta smartare, förenkla ansvarsområden och få en tydligare strategi i hela bolaget. En annan förändring är att NENT skapar ”skills hubs” där ”talangfulla medarbetare kan utvecklas och växa professionellt”.

”Det här är ett viktigt och naturligt steg framåt för NENT Groups medarbetare, kunder, tittare och lyssnare, och partners. Vår fokuserade modell kommer att säkerställa att vi har de riktiga resurserna på rätt plats och kan investera i ännu fler fantastiska upplevelser” säger Anders Jensen.

Vid sidan av VD och koncernchef Anders Jensen kommer NENT Group att ha sju executive vice presidents med varsitt ansvarsområde: Gabriel Catrina (finanschef), Sahar Kupersmidt (chief people and culture officer), Filippa Wallestam (chief content officer), Kim Poder (chief commercial officer), Matthew Hooper (chief corporate affairs officer), Kaj af Kleen (chief technology and product officer) och Mia Suazo Eriksson (chief marketing officer).

Filippa Wallestam, som nu är chef för NENT Sverige, är den enda av de nuvarande landscheferna i Norden som blir kvar i koncernledningen.

Dessutom kommer ytterligare fyra personer att ingå i ett ”utökat management-team”. Det gäller Morten Mogensen (NENT Studios Nordic and CEE), Jakob Mejlhede Andersen (NENT Studios UK), Kim Mikkelsen (NENT Sport), Jonas Gustavsson (Viasat Consumer).

Ytterligare en förändring är att NENT Studios, som består av 32 bolag i 17 länder, delas upp i tre enheter för Norden och Central- och Östeuropa, Storbritannien och USA.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share