NENT kan byta namn till Viaplay

Logotyp för Viaplay Group.

Inför bolagsstämma 18 maj föreslår NENT Groups ledning ett namnbyte till Viaplay Group. Om förslaget godkänns av aktieägarna kommer radioverksamheten i framtiden att heta Viaplay Group Radio medan reklamförsäljningen får namnet Viaplay Group Ad Sales.

Ledningen motiverar namnbytet med att streamingtjänsten Viaplay är det mest kända varumärket inom företaget. Studioverksamheten heter sedan september förra året Viaplay Studios.

”Vårt föreslagna varumärkesbyte visar exakt vilka vi är – ett snabbväxande internationellt underhållningsbolag. Att bli Viaplay Group kommer att tillföra klarhet, enkelhet och synlighet. Detta kommer i sin tur att göra oss ännu mer attraktiva för partners, investerare och talanger. Den globala streamingmarknaden har aldrig varit så spännande och konkurrensutsatt som nu. Därför är innovation över alla områden – från vår plattform till vårt varumärke – viktig” säger NENT Groups VD Anders Jensen.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har använts som varumärke för mediekoncernen sedan juni 2018, som en del av avknoppningen från det tidigare moderbolaget Modern Times Group (MTG).

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share