MTG storsatsar på P5-lansering

p5MTG gör en stor kampanj för sitt nya norska nätverk P5. 16 miljoner kronor kostar den första kampanjen, som inleddes under måndagen.

P5 börjar sända efter nyår i Norges fyra största städer: Oslo, Bergen, Trondheim och Stavanger. Med positioneringen ”Byens største hits” riktar sig P5 till en yngre målgrupp än den rikstäckande systerkanalen P4 och fokuserar på lokalt producerade program för en storstadspublik.

”Vi ska använda tiden fram till 4 januari för att skapa uppmärksamhet och intresse för nya P5. Vårt mål är att många lyssnare ska känna till namnet på kanalen och glädja sig över att det kommer en ny radiokanal till staden. Vi använder kanalens röda färg tydligt i allt material och man kan säga att vi ska måla storstäderna röda” säger Nils Sejersted, marknadschef på P4 och P5, i ett pressmeddelande.

P5-kampanjen går utomhus i de fyra städerna, på TV i kanalerna TV Norge, Fem, TV3 och Viasat 4 samt i kvällstidningen VG. I samband med sändningsstarten kommer nya stortavlor och reklamfilmer. Totalt kostar lanseringskampanjen 16 miljoner norska kronor (20 miljoner svenska kronor). Kampanjen har gjorts av Try Reklamebyrå, som flera gånger har utsetts till Norges bästa reklambyrå.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share

One Comment

  1. Peter

    Lyssnade på den i morse här i Oslo, och kunde inte riktigt förstå varför jag skulle lyssna på just *den* kanalen istället för alla andra dussinkanaler som sänder musik och lite prat. Och som med de flesta andra kommersiella kanaler så var det ”slut” på program efter morgonshowen klockan tio.
    Nåja, de hade i alla fall lokala nyheter. Det ska de ha. Men det blir nog Radio Metro (som låter precis likadant, kanske med aningen annorlunda musikmix) eller svenska Rix över nätradio i morgon.
    Varför måste alla de kommersiella kanalerna vara så enkelspåriga?