Lyssningen på poddar har tredubblats på ett år

9 procent av svenskarna lyssnar på poddradio en genomsnittlig dag, visar Mediebarometern från Göteborgs universitet. Det innebär att räckvidden för poddradio har tredubblats på bara ett år.

Även lyssningen på direktsänd radio via internet har ökat – från 9 procent 2017 till 11 procent förra året. Tillsammans når poddradio och direktsänd internetradio 19 procent. Samtidigt har FM-radions räckvidd gått ned från 55 till 46 procent.

Totalt når radion inklusive poddar och internetradio 61 procent, vilket är en procentenhet lägre än 2017. För fem år sedan var radions räckvidd 67 procent, för tio år sedan 74 procent och för 20 år sedan 80 procent.

Sveriges Radio når 40 procent av befolkningen, medan den kommersiella radion når 18 procent.

Användningen av strömmad musik har minskat med 3 procentenhet till 42 procent, medan lyssningen på CD- och vinlyskivor nästan har fördubblats från 5 till 9 procent. Ljudböckernas dagliga räckvidd har ökat med en procentenhet till 5 procent.

Poddradion är störst i åldersgruppen 25-34 år, där 19 procent lyssnar. Internetradio är populärast mellan 35-44 och 45-54 år, med en räckvidd i de grupperna på 16 procent. FM-radion har sitt starkaste fäste i åldersgruppen 55-64 år i vilken 70 procent lyssnar på traditionell analog radio.

Mediebarometern startades 1979 som ett samarbetsprojekt mellan Sveriges Radios publik- och programforskningsavdelning (PUB) och Dagspresskollegiet vid Göteborgs universitet. Idag görs den av Nordicom på Göteborgs universitet i samarbete med Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Internetstiftelsen, Myndigheten för press, radio och TV, Sveriges Radio, SVT och UR.

Mer:
Mediebarometern (PDF)

Share