Annonseringen i poddar väntas växa med 13 procent till 395 miljoner kronor i år och med 18 procent till 466 miljoner nästa år. Det visar en rapport som IRM har tagit fram i samarbete med IAB Sverige och Sveriges Tidskrifter.
”Förutsättningarna för tillväxten för annonsinvesteringen i podcast är fortsatt goda. Prognosen indikerar att tillväxten ökar ytterligare under 2024 när podcats kan återgå till mediets underliggande tillväxt med mindre press från en svagare annonskonjunktur. Vi bedömer att tillväxten uppgår till 18 procent, vilket motsvarar en intäkt på 466 miljoner kronor för podcasts i 2024” säger IRM:s VD Madeleine Thor.
Poddannonseringen kommer under 2023 att stå för 27,3 procent av den totala ljudannonseringen. Det innebär att poddarnas andel har mer än fördubblats sedan 2019, då siffran var 13,1 procent.
”Rapporten visar också att annonsinvesteringar i ämnesdrivan podcasts ökar. Det gör poddmarknaden än mer intressant för våra medlemmar som sysslar med fördjupande journalistik i olika nischer” säger Kestin Neld, som är VD för Sveriges Tidskrifter.
I IRM:s prognos framgår också att annonseringen i traditionell radio kommer att ligga på samma nivå i år som förra året med en tillväxt på bara 5 miljoner kronor till 1 054 miljoner.