Reklamtävlingen Guldägget gör om sin radiokategori, som från och med nu har namnet ”Audio”. Vid sidan av radioreklam kan även exempelvis webbradio och poddproduktioner nomineras.
”Vi ser kontinuerligt över Guldäggets kategorier, såväl namn som kriterier, och strävar efter att vara ständigt nyfikna till den snabba utvecklingen. Vi måste se till att vi lockar de absolut bästa bidragen till varje kategori eftersom Guldägget är Sveriges finaste kommunikationspris. Tidigare under året har vi arbetat med kriterierna och nu döper vi om två kategorier så att de bättre speglar dagens medieverklighet” säger Mattias Ronge som sitter i Guldäggets tävlingsgrupp och är VD på Edelman Deportivo.
I kategorin Audio kan bidrag skickas in som ”är publikt framförda i radio eller webbradio samt andra digital format som till exempel en podd”. Det måste dock fortfarande finnas ett företag eller en organisation bakom podden, eftersom det är det kommersiella och inte det redaktionella innehållet som belönas.
Guldägget gör även om kategorin Tidningsannonsering till ”Annonsering” samtidigt som grafisk form flyttas till förpackningsdesign. Guldäggsgalan arrangeras 4 maj på Stockholm Waterfront Congress Centre. Bidrag kan lämnas in mellan 7 december och 25 januari.