Countrystationen Dixie Radio bytte 1 augusti namn till Go Country. Samtidigt inleddes ett samarbete med NENT Radio om försäljning och distribution.
Dixie Radio startade 2013 som en närradiostation i Stockholm men har de senaste åren varit en renodlad internetradio. Med det nya namnet Go Country distribueras stationen via NENT:s DAB+-nät som hittills har byggts ut till Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Gävle. Dessutom finns Go Country på NENT:s internetplattform I Like Radio och hörs återigen på frekvensen 107,9 MHz i Stockholm.
Vid sidan av samarbetet kring distribution sköter NENT sedan början av augusti all reklamförsäljning åt Go Country.
Go Country spelar aktuella countryhits, låtar från de senaste åren och klassiker. Inspiration har bland annat kommit från amerikanska stationer som Go Country i Los Angeles och WYCD i Detroit.
”Jag älskar mediet radio och jag älskar att prata. När vi tittade på att starta en radiokanal såg vi att många sände pophits men att det saknas ett format som är magiskt nämligen country. Jag kommer från den lantliga delen av Stockholms län, började arbeta med jordbruk och har alltid gillat hela den amerikanska country-stilen. Det är inte bara musik utan en livsstil och musiken handlar om vardagliga saker på landet. Jag är inte bara en stationschef som driver radiokanal utan passionerad när det gäller country” säger Joakim Richardson.
Programledare på Go Country är de två tidigare Mix Megapol-programledarna Mikael Andersson och Oscar Zachrisson, Mikael Aaltonen (tidigare bland annat NRJ och Svenska Favoriter) och Leif Jitelius (NRJ, Radio City, Rockklassiker, P4 Stockholm).
”Vi letar nu efter ett par kvinnliga programledare och hoppas att vi träffar rätt inom kort” säger Joakim Richardson.
Go Country är enligt Joakim Richardsson den enda presenterade countrystationen i Sverige. I Norge driver NENT den nationella kanalen P10 Country via DAB+. I Storbritannien finns två digitalt sända kanaler med countryformat: Chris Country Radio och nystartade Absolute Radio Country. Joakim Richardsson har ett samarbete med Chris Country Radio kring val av musik och stationens ägare driver även TM Studios som har skapat Go Countrys jingelpaket.
Go Country marknadsförs just nu via en bannerkampanj på Schibsteds sajter.
”Det är viktigt att folk får upp ögonen på en ny kanal. NENT har en väldigt stor publik på I Like Radio och då vill vi passa på att ge en bra knuffstart” säger Joakim Richardsson.