Fördubbling av antalet hushåll som betalar för poddar

Grafik: Mediavision.

380 000 hushåll betalar för att lyssna på poddar. Antalet har mer än fördubblats på bara ett år. Det visar Mediavisions kvartalsanalys av den svenska ljudmarknaden.

Mediavision förklarar den starka ökningen dels med att nya populära tjänster har lanserats, dels med att fler ledande poddkreatörer under året valt att placera hela eller delar av sitt innehåll bakom betalvägg. Mediavision påpekar dock att antalet hushåll som betalar för poddar fortfarande är betydligt lägre än de som betalar för video (2,6 miljoner) och musik (2 miljoner).

”Enligt IRM har annonsmarknaden för podcasts vuxit kraftigt det senaste året. Det verkar med andra ord som att också betalmarknaden nu fått fäste. Det tycks framför allt som at det är aktörernas vilja att lägga mer innehåll bakom betalvägg som förklarar tillväxten. Men marknaden är ännu i sin linda och vi kommer med all sannolikhet se flera typer av erbjudanden och intäktsmodeller växa fram. Oavsett vilken finansiering, är podcasts idag ett centralt inslag i mångas vardag” säger Fredrik Liljeqvist som är senior analytiker på Mediavision.

Share