Fler nationella FM-kanaler i Finland

Sedan nyår har den kommersiella radion i Finland utökats med ytterligare några nationella och halvnationella kanaler. Detta tack vare de nya tioåriga koncessioner som myndigheten Traficom tog beslut om i november.

Mediatakojat har startat oldiesstationerna Kasari (80-tal) och Ysäri (90-tal), som har sändare i 20 respektive 14 områden. Bauer Media sköter reklamförsäljningen åt båda.

Dessutom har Sanomat tack vare köpet av två mindre radiobolag kunnat skapa Aito Iskelmä (”Äkta Schlager”) med 37 frekvenser och bygga ut Groove FM Business – tidigare Business FM – till totalt åtta orter.

Den kommersiella radion i Finland har för sjätte året i rad slagit försäljningsrekord. Det såldes reklam för 69,75 miljoner euro förra året, vilket är 6,1 procent mer än 2018. Då räknas inte internetannonsering och andra intäkter med. På sex år har försäljningen stigit med 32,3 procent.

”Vi går in i den längsta koncessionsperioden någonsin – tio år – med flera nya radiostationer. Det gör att radion och ljudmediet har goda förutsättningar inför framtiden” säger Stefan Möller, som är chef för branschorganisationen Radiomedia Finland.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share