Finland: Nytt rekord för radioreklamen

För andra året i rad har den kommersiella radion i Finland sålt rekordmycket reklam.

Försäljningen steg med 3,1 procent för hela 2015, men i december var tillväxten så stor som 26,9 procent. Det betyder att den kommersiella radiobolagen sålde för 59,4 miljoner euro under 2015, vilket är 2 miljoner mer än föregående år och alltså nytt rekord. Radions marknadsandel steg samtidigt till 5,1 procent på en reklammarknad som krympte med 2,1 procent. Andra vinnare under året var internet, utomhusreklam och bioreklam.

Stefan Möller, som är VD för branschorganisationen Radiomedia, förklarar reklamradions framgång bland annat med de långa tillståndsperioderna. De har gjort det möjligt att göra investeringar i innehåll, varumärkesbyggande, aktiv marknadsföring och utveckling av radiopersonligheter.

”Jag är ledsen att säga det men det här är ingen överraskning. Det är något vi har uppnått på lång sikt. Både branschen och dess organisation Radiomedia har kontinuerligt utvecklat radions kommersiella produkter och tjänster. Radion har förbättrat försäljningen, både traditionell och icketraditionell, men har också utnyttjat digitala möjligheter och bestämt sig för att finnas med på alla apparater som används för kommunikation” säger Stefan Möller.

Radiobranschen i Finland har gemensamt satsat på radiospelaren radiot.fi, som finns tillgänglig som app för smarta telefoner och som sajt. Senast har en app för Apple TV lanserats.

Den kommersiella radion tog i somras ledningen över public service, med en andel av lyssnandet på 51,3 procent. Enligt Stefan Möller har utvecklingen fortsatt under hösten. Årssiffrorna för 2015 publiceras nästa vecka.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share