Fiasko för svensk radioreklam i Cannes

Inte en enda svensk radiospot finns med i årets Cannes Lions-tävling. Norrmännen lyckades desto bättre.

Norska reklambyråer och produktionsbolag står bakom hela sju av bidragen till den internationella reklamtävlingen Cannes Lions. Framförallt finns de i kategorin för välgörenhet och samhällsinformation, med budskap om kvinnojourer, trafiksäkerhet, rasism och Frälsningsarmén. Dessutom har en spot för optikerkedjan Brilleland chans att få pris.

Nio svenska radiospotar skickades in till tävlingen. De kom från KIA, Volkswagen, McDonald’s, Folkoperan, Telia Sonera, Tele 2, Unicef och Min Stora Dag.

Sveriges Radio har skickat in webbtjänsten Programhittaren till Cannes Lions, men cyberkategorins nomineringslista har ännu inte publicerats. Programhittaren har redan belönats på Eurobest, Stora Radiopriset och International Excellence Awards.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share