De kommersiella radiobolagen ställer sig i huvudsak bakom regeringens förslag att avskaffa auktionerna av FM-tillstånd för kommersiell radio och kraftigt sänka tillståndsavgifterna. Post- och telestyrelsen och Konkurrensverket vill däremot behålla dagens system.
Kulturdepartementet publicerade i juni en promemoria som föreslår att FM-tillstånden för den kommersiella radion inte längre ska säljas till högstbjudande. Tillstånden ska istället fördelas enligt samma principer som redan används för DAB+-tillstånden. Det betyder att Mediemyndigheten ska ta hänsyn till ”att det blir en mångfald både till innehåll och ägande” och även till tidigare erfarenhet av radioverksamhet. En ny avgift som ska motsvara 3 procent av branschens reklamintäkter föreslås också.
I remissvaren från radiobolagen framgår att flera av dem vill att den nya avgiften endast ska bygga på reklamintäkterna från FM-radio medan intäkterna från digital distribution som DAB+ ska undantas.
Bauer Media stöder i sitt remissvar bytet från auktions- till urvalsförfarande men ser gärna att det utformas med inspiration från Finland. Bolaget vill att det ska tillåts mer än en FM-licens per sändningsområde, att samarbete tillåts med andra aktörer när det gäller distribution och försäljning och att man ”beaktar befintligt innehav av FM-licenser och ökar möjligheten att en ny licens beviljas”. Bauer stöder även den föreslagna avgiftsmodellen.
”Bauer Media välkomnar det förslaget. Dagens modell med väldigt höga avgifter i en vikande annonsmarknad lämnar inget utrymme att utveckla kommersiell radio. Ska kommersiell radio kunna utvecklas sida vid sida med Sveriges Radio måste vi kunna ha en långsiktigt hållbar avgiftsmodell som skapar ökad lönsamhet och möjliggör investeringar i framtidens radio. Tillstånd måste beviljas på ett sätt som är överkomligt, med beaktande av de höga fasta kostnader som branschen bär, inbegripet de betydande kostnaderna för att äga eller hyra sändare för att nå en publik i stor skala” skriver Bauer Media.
”I huvudsak står Bauer Media bakom de förslag som lagts fram och de skulle i grunden skapa framtidstro och utrymme för utveckling av den kommersiella radion. Då kan vi hålla jämna steg med public service och vi kan möta konkurrensen bättre från andra aktörer utanför branschen. Vi vill med våra medskick ovan ge ytterligare kraft åt regeringen och Mediemyndigheten att genomföra de förändringar som krävs och att vi den 1 januari 2026 kan se framför oss en nystart för kommersiell radio i Sverige” avslutar Bauer Medias VD Bodil Ehlers i sitt remissvar.
Viaplay Radio är också positiva till förslaget men ser en del oklarheter, bland annat när det gäller hur kriterierna i urvalsförfarandet ska vägas mot varandra och hur kriteriet om branscherfarenhet ska definieras. Radiobolagen bör kunna ha flera kanaler på FM i samma område, vilket skulle stärka bolagen och samtidigt underlätta för satsningen på DAB+ där det finns större möjlighet till mångfald i utbudet, skriver Viaplay.
”Det är inte tekniskt möjligt att nå en större mångfald på FM än som råder idag, vare sig vad gäller innehåll eller ägande, eftersom frekvensutrymmet på FM är tekniskt begränsat och de fåtal kommersiella kanaler som finns måste konkurrera om bredast möjliga lyssnargrupper för att nå lönsamhet. Detta leder till en oundviklig konvergens vad gäller innehåll. Viaplay menar att detta enbart kan motverkas om programbolag tillåts ha flera kanaler på samma marknad och därigenom kan öka sin attraktivitet på annonsmarknaden genom att skapa en portfölj av kanaler som särskiljer sig vad gäller innehåll och målgrupp” skriver Viaplay.
”Viaplay föreslår att regeringen förtydligar att strävan efter större mångfald, både vad gäller ägare och innehåll, i första hand bör komma på DAB, och att de aktörer som kan bidra till DAB-plattformens etablering bör premieras” fortsätter Viaplay.
Viaplay vill att den nya tillståndsavgiften ska baseras endast på omsättningen inom FM-radio och inte på omsättning från digital verksamhet.
”För det fall avgiften baseras på hela radioverksamheten, kommer sändningsavgiften att öka tack vare den avgiftsfria marksända digitala radion. Lyckas radiobolagen att få den digitala plattformen att växa kan det under tillståndstidens andra hälft resultera i en betydande snedfördelning av avgiftens underlag, där merparten av intäkterna kan komma från digitala sändningar som inte är belagda med en tillståndsavgift. Detta stämmer inte överens med avgiftens syfte och medför att ett starkt incitament att investera i digitala sändningar går förlorat” skrier Viaplay.
NRJ Group Sweden tycker att det är viktigt att det som står i promemorian om erfarenhet från radioverksamhet även ska ingå i lagbestämmelsen. NRJ välkomnar att den nya föreslagna avgiftsmodellen sänker avgifterna för analoga tillstånd. Men liksom Viaplay ifrågasätter bolaget att avgifterna ska bygga på radions sammanlagda reklamintäkter. Det skulle enligt NRJ kunna leda till ”ologiska och oönskade konsekvenser” eftersom de även innehåller intäkter från digitalradio. ”Om det skulle gå att ”rensa” basen för de analoga sändningsavgifterna från digitala intäkter, skulle de analoga sändningsavgifterna uppfattas som mer rättvisa” skriver NRJ Group Sweden.
Mad Men Media vill ha olika anmälningsavgifter för olika områden och vill även justera tillståndsavgifterna så att de inte bara bygger på IRM:s reklamstatistik utan även uppgifter direkt från radiobolagen. Liksom Viaplay och NRJ vill bolaget undanta inkomster från digital verksamhet. Mad Men föreslår även en förtydling av kraven på samarbete kring infrastruktur och tekniska lösningar – bland annat med en regel om att alla bolag ska delta i skapandet av en gemensam radiovaluta.
Sveriges Radio skriver i ett kortfattat remissvar följande: ”Sveriges Radio anser att det i ett litet land som Sverige är viktigt med en livskraftig kommersiell radio som kompletterar utbudet i public service-radio och på så sätt gynnar mångfalden. Det är därför angeläget att kommersiell radio ges förutsättningar att utveckla sin verksamhet”. Sveriges Radio har däremot inte några synpunkter på förslagen.
Post- och telestyrelsen och Konkurrensverket motsätter sig en ändring av avgiftsmodellen för kommersiell radio.
”PTS anser att anbudsförfaranden är den mest lämpliga formen för fördelning av tillstånd som medför rätt till användning av eftertraktat frekvensutrymme med begränsad tillgänglighet. PTS hade därför gärna sett att Mediemyndigheten analyserat anbudsförfaranden med andra utformningar än de som prövats hittills, exempelvis auktionsformat med anbud i flera rundor. Ett anbudsförfarande kan konstrueras så att det till exempel finns en begränsning för hur många tillstånd en ägare kan erhålla, eller vid behov utformas på annat sätt som främjar mediemångfald” skriver Post- och telestyrelsen.
”Konkurrensverket menar att det inte är givet att slopade eller kraftigt reducerade tillståndsavgifter kommer lyssnarna till del genom utvecklad programverksamhet eller investeringar i utbyggnaden av DAB-näten. Tvärtom kan det till och med ge motsatt effekt, eftersom alltför generösa villkor på den analoga radiomarknaden riskerar att försvaga incitamenten att investera i DAB. Konkurrensverket förordar i stället att tillstånden för analog kommersiell radio även i fortsättningen ska fördelas genom ett anbudsförfarande. Som Konkurrensverket uppfattar saken är utrymmet att sända analog kommersiell radio alltjämt begränsat. Konkurrensverket menar att ett auktionsförfarande är det lämpligaste sättet att allokera knappa resurser.” skriver Konkurrensverket.
Mer:
Remissvar
Regeringen föreslår nytt avgiftssystem för den kommersiella radion