Guldkanalen-ägaren DB Media i skånska Staffanstorp är liksom den lokala konkurrenten Retro FM med i budgivningen om de tre nationella nätverken för reklamradio.
”DB Media har gjort radio sedan början på 2000-talet i Skåne, Stockholm och Nordsjälland i Danmark. Alltid med fokus på en vuxen målgrupp och gärna med lokalt innehåll. Med den kanal vi idag kallar Guldkanalen tror vi att vi skulle kunna utmana P4 ordentligt och vara ett fullgott alternativ” säger DB Medias VD Daniel Bengtzzon.
Om ett av de nationella tillstånden går till DB Media vill man göra en kanal som kan brytas ned regionalt med lokala inslag och program, något som skulle kunna göras i samarbete med dagstidningar.
”Tidningarna har idag svårare att nå ut, men är riktigt duktiga på lokala och regionala nyheter. Vi skulle gemensamt med dessa kunna bygga lokala nyhetsfönster i ett nationellt radionät med trafik, sport, och samhällsinformation av olika slag. Sådana tankar hoppas vi kunna genomföra om tillståndet blir vårt” säger Daniel Bengtzzon, som inte vill gå in på finansieringen av budet.
När det gäller musikinriktningen tänker sig DB Media en fortsättning på det format som används av Guldkanalen.
”Riktigt bra musik, där vi gärna släpper fram artister som idag inte har någon plats i radiovärlden. Country, dansband och svensktoppar är självklara inslag hos oss. Det är det inte hos de aktörer som är igång idag” fortsätter Daniel Bengtzzon.
”Guldkanalen fyller 15 år i höst, så det hade varit en fin present att fira detta med ett nationellt tillstånd och vetskapen om att vi ska få underhålla hela Sverige de närmaste åren” avslutar Daniel Bengtzzon.