Mediestrategen David G Hall (bilden) från Los Angeles och Last FM-s musikchef Chris Price är två av de internationella gästerna på årets Radiodagen, som arrangeras den 20 september i Stockholm.
David G Hall, som bland annat har anlitats av MTG-stationen Radio 1, pratar om vilka misstag amerikansk radio gjorde när de bytte metod för publikmätningar. Last FM-s musikchef Chris Price ”utmanar den etablerade synen på musikens roll i radio”.
Jez Nelson, som är chef för det brittiska produktionsbolaget Somethin’ Else, är inbjuden för att berätta om nya kreativa tjänster i mobilen. ”Transmedia storytelling” är ämnet för ett seminarium med den brittiska författaren Alison Norrington och Musikhjälpens David Gustavsson och Kajsa Lindberg.
Morning Clinic blir det med de brittiska radioproducenterna Dan McGrath (Absolute Radio, Chris Evans) och Nik Goodman (Kiss 100 Breakast, Capital FM). Från Storbritannien kommer även BBC Radio 1-s nyhetschef Rod McKenzie som pratar om nyhetsformat som når unga, och ljudstrategen Julian Treasure.
Hur man gör en riktigt bra intervju förklaras av radio- och TV-journalisten Kristina Hedberg och OS-reporten Christian Olsson. Tips om personresearch på internet ges av Linnea Hambe från P1-s Kaliber och Petter Lindholm och Adam Nordlinder från produktionsbolaget Hajp visar hur man gör en lyckad radiokampanj.
Dessutom blir det debatt mellan VD-arna för SR, UR, MTG Radio och SBS Radio kring aktuella frågor som den nyligen presenterade public service-utredningen och de privata digitalradiotillstånden.