Dansk reklamradio vill fortsätta på FM

Tre av de största kommersiella radiobolagen i Danmark vill fortsätta sända på FM. De håller alltså inte med den borgerliga regeringen om att FM-nätet bör släckas ned senast 2021.

”Det här är bara ett förslag. Men vi tycker att det är bättre att vänta tills minst 50 procent av lyssnandet är digitalt, som det var tänkt från början” säger Jim Receveur, som är chef för Bauer Media – det enda kommersiella radiobolaget med nationella sändningar.

Lars Jespersen på Nordjyske Medier säger att det vore en dålig idé att släcka FM redan 2021.

”De lokala radiostationerna fick så sent som 2017 tillstånd att sända via DAB+. Vi hinner inte få tillräckligt med lyssnare på DAB+ innan FM släcks ned, så det finns en stor risk att lokala stationer skulle bli förlorare. 2017 utlystes nya FM-frekvenser, som vi och andra har fått med tillståndsperioder på tio år. Så det är ohållbart att de bara skulle gälla i fyra år” säger Lars Jespersen.

Olle Søndergaard på Radio ABC håller med. Han påpekar att många lokala mediebolag nyligen har investerat pengar på FM-sändningarna. Dessutom ger DAB i dagsläget inte möjlighet att sända lokala reklamblock på samma sätt som FM.

”Det är helt enkelt för tidigt att släcka ned – lyssnarna är bäst betjänta av att ha flera sätt att lyssna. Vi har inga problem att sända på flera plattformar” säger Olle Søndergaard.

FM-tillstånden för de lokala radiostationerna kan dras tillbaka med två års varsel inför en släckning av FM-bandet.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share