Danmark: Reklamradion får statligt stöd

Joy Mogensen, kulturminister i Danmark.

Reklamradion förlorar i många länder annonsintäkter på grund av coronakrisen. I Danmark införs ett tillfälligt statligt stöd till privata medieföretag inklusive den kommersiella radion.

”De danska medierna är en hörnsten i vår demokrati. Särskilt i den här tiden är det viktigt att vi har kritiska medier som kan leverera trovärdig information och behandla de stora utmaningar som vi står inför. Men medierna har tappat annonsintäkter på grund av coronakrisen, som har stängt stora delar av Danmark” säger Danmarks socialdemokratiska kulturminister Joy Mogensen.

”Därför har regeringen och partierna Venstre, SF, Det Radikale Venstre, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Konservative, Alternativet och de fyra fristående gröna ledamöterna kommit överens om att etablera en kompensationslösning. Det blir ett ordentligt demokratistöd, som ska hjälpa de danska mediebolagen. Jag är glad för att det finns en stor politisk enighet om att vi tillsammans stöder våra medier” fortsätter Joy Mogensen.

Ersättningen motsvarar 60 procent av de förlorade reklamintäkterna under perioden 9 mars-8 juni om försäljningsnedgången blir 30-50 procent. Vid en större nedgång stiger ersättningen till 80 procent. Det statliga stödet beräknas kosta 180 miljoner danska kronor under 2020.

Stödet går till tryckta och digitala dagstidningar, fristående digitala nyhetsmedier, veckoutgivna tidningar, kommersiell radio, tidskrifter och fackpress.

Share