Danmark: Aller får i uppdrag att skapa ljudplattform för barn

Christina Marcher-Lundegaard. Foto: Aller Media.

Aller Media-bolaget Heartbeats får i uppdrag att bygga ett nytt offentligt finansierat ”ljuduniversum” för barn i Danmark. Projektet ska lanseras i december.

Heartbeats har de senaste tio åren producerat poddar och har i barnprojektet tagit hjälp av konceptbyrån Made By Us, vars ägare Katrin Quist-Møller och Ulla Hasselbach var med om att bygga upp DR:s barnkanal Ramasjang, och produktionsbolaget Sans-1 som så sent som i höstas lanserade La Lydland – en fiktionsplattform för barn. Aller kommer även att samarbeta med mediet SEIN som helt drivs av unga. Dessutom kommer Aller-varumärket Vi Unge bidra med utveckling av format och idéer till äldre barn.

”Vi är så klart megastolta att vi inte bara har vunnit Radio- og TV-nævnets förtroende utan också att vi får en möjlighet att skapa ett tryggt och bra ställe där alla 3-13-åriga barn i Danmark kan få underhållning, upplysning och inspiration och bli utmanade av kvalitetsljudkoncept” säger Christina Marcher Lundegaard som blir chefredaktör för den nya plattformen.

”Det här är riktigt stort för Aller Media Danmark och för Heartbeats. Det visar på den digitalisering Aller Media har gått igenom de senaste fyra åren, med fokus på digitala medieformat. Det här visar hur långt vi har nått i vår digitaliseringsprocess. Jag är otroligt stolt” säger Aller Media Danmarks VD Charlotte Riparbelli.

Barnplattformen ingick i det mediepolitiska avtal som slöts förra året. Projektet får 12,5 miljoner danska kronor i anslag i år och 25 miljoner årligen 2025 och 2026.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share