Bonnier investerar i poddbolaget Acast

acast

Bonnier Growth Media satsar 5 miljoner dollar i det svenska poddradiobolaget Acast, som beskriver sin tjänst som en ”Spotify för poddradio”.

Pengarna från Bonnier och den existerande ägaren Moor ska användas till att expandera Acasts verksamhet i Europa och till en framtida etablering i USA. Acast, som idag har kontor i Stockholm och London med ett 30-tal anställda, har redan inlett rekryteringen av personal till ett nytt kontor i New York.

Acast startades av Måns Ulvestam och Karl Rosander för ett år sedan. Idag har tjänsten en miljon unika användare och 12 miljoner lyssningar per månad.

”Sedan vi lanserade har investerare på båda sidor av Atlanten visat intresse men för att ta nästa steg i vår utveckling behövde vi förutom kapital en partner med god branschkunskap. Bonnier Growth Media, med stöd av en internationell mediekoncern, möter våra behov, precis som vi gör deras. De förstår att vi är en plattform som omdefinierar och förnyar podcastbranschen genom att engagera producenter, konsumenter och annonsörer på ett helt nytt sätt” säger Måns Ulvestam som är VD för Acast.

Ulrika Saxon, som är VD för Bonnier Growth Media, är övertygad om att Acast ”har en mycket intressant position på en växande podcastmarknad”.

”Vi strävar ständigt efter att hitta morgondagens mediebolag som ligger i framkant inom innovation och som förstår vad både användare och annonsörer behöver. Acast har ett starkt team, med ett beprövat och skalbart koncept” säger Ulrika Saxon.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share