Billboard blir gratis

Bild 1Den amerikanska musikbranschtidningen Billboard har gjort om sin hemsida Billboard.com, som från och med nu är helt gratis.

Billboard ingår i Nielsen-koncernen, som i sin tur ägs av nederländska VNU. Tidningen publicerar bland annat singellistan Hot 100, som till stor del bygger på radiospelning, och albumlistan Billboard 200. På den nya hemsidan finns ett gratisarkiv med fullständiga listor från de senaste 51 åren, en tjänst som tidigare varit avgiftsbelagd. Billboard fortsätter att publicera mer branschinriktade nyheter på Billboard.biz.

I juni lade Nielsen ned radiobranschtidningen Radio & Records, som därefter har integrerats i Billboard.

Den nya hemsidan har utvecklats i samarbete med Microsoft-ägda Razorfish och har Visa, Sirius XM Radio, Sprint och AT&T som huvudsponsorer. Billboard har dessutom avtal med den internetbaserade musikbutiken Lala och Ticketmaster, som säljer konsertbiljetter.

Billboard.com hade 4,9 miljoner besökare under den senaste månaden.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share