Bauer Media har sedan nya VD:n Linda Palmgren tillträdde för ett halvår sedan gjort om ledningsgruppen. Nu får Bauer en ”head of business intelligence” och dessutom en ”revenue manager”.
Viktor Bovallius är från september ”head of business intelligence” på Bauer Media. Den nyinrättade tjänsten ska bli ”en central del i arbetet att effektivisera inhämtning, lagring och analys av data” enligt ett pressmeddelande från Bauer.
”Riktigt kul att få välkomna Viktor till vår starka ledning som ytterligare kan förstärka och bidra till vårt fina erbjudande på marknaden. Med en positiv och bra utveckling inom samtliga områden är det viktigt att vi tillför fokus på att förbättra våra affärsprocesser med avancerad analys och automatisering. Business intelligence blir en allt viktigare roll för att driva detta arbete där det krävs djup kompetens inom data, tech såväl som affärsförståelse och Viktor Bovallius har just de egenskaper och den kompetens som behövs för att driva den utvecklingen” säger Linda Palmgren.
Viktor Bovallius kommer närmast från Publicis Groupe där han har varit commerce technology manager och dessförinnan data & tech manager.
”Bauer Media är drivande i utvecklingen inom audio och står idag mitt i en enorm transformation. Jag är glad att ha fått förtroendet att bli en del av den utvecklingen och ledningsgruppen, för att driva organisationen till att bli änu mer datadriven. För mig är BI ett område som ska genomsyra hela organisationen och behöver täcka både automatiserade processer för sälj, såväl som insikter kring personalfrågor och det content vi skapar” säger Viktor Bovallius.
Ny på Bauer är även Jakob Ahsin, som i juni blir ”revenue manager” med ansvar för att ”skapa förutsättningar för annonsörer genom optimering och kontroll av bolagets reklamlager”.
”I utvecklingen att optimera hela vår affär oavsett plattform där vi idag säljer lyssnarkontakter både via våra radiostationer och digitala plattformar stärker vi nu upp med en revenue manager. I samband med att vårt digitala lyssnande också ökar kommer rollen som revenue manager hjälpa oss att optimera vårt totala reklamlager så att vi kan erbjuda marknaden bästa möjliga produkt, när som helst på året” säger Bauer Medias försäljningsdirektör Johnny Strömgren.