Bauer omorganiserar, 18 tjänster försvinner

Bauer Medias VD Linda Palmgren. Foto: Bauer Media.

Bauer lanserar en ny organisation, drar ned på personalstyrkan med 18 tjänster och lägger ned säljkontor utanför de tre storstäderna.

Program- och marknadsavdelningarna slås ihop till en contentavdelning under ledning av Anna Rastner som content director. I contentavdelningen blir det fyra produktområden – Mix Megapol, NRJ, Rockklassiker/Bauer+ och Podplay – med varsin produktchef.

”Det känns som en självklarhet att slå ihop marknad och program till en contentavdelning. Där ska vi investera och satsa ännu mer på innehåll och underhållning, oavsett var den distribueras. Vår digitala lyssning i streamad radio och poddar ökar kontinuerligt och är en viktig affär för oss framåt” säger Anna Rastner.

Den regionala reklamförsäljningen koncentreras till tre kontor.

”Vi samlar ansvaret för regionalförsäljningen till tre huvuddestinationer: Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessa kommer att ledas av tre försäljningschefer. Vi kopplar våra lokala kontor till de nya destinationerna vilket gör att vi kommer kunna ha färre lokala kontor. Vi främjar för ett nytt sätt att arbeta med syfte att samla kraft kring hela vår reklamaffär och bli en starkare partner för våra kunder och byråer regionalt som nationellt” säger Johnny Strömgren, som är sales director på Bauer Media.

Totalt försvinner 18 tjänster i samband med organisationsförändringen och till följd av pandemin.

”Utvecklingen i pandemins fotspår har ändrat förutsättningarna för oss på många olika sätt och tydligast just nu är det på säljsidan där ändrat köp- och säljbeteende på den regionala marknaden påverkat oss negativt” säger Bauer Medias VD Linda Palmgren.

”Genom att minska antalet lokala säljkontor och samla dessa i tre destinationer kommer vi att kunna optimera vårt lager mer effektivt och öka vår digitala affär. Vi gör ett avstamp med fyra verksamhetsområden – Growth, Content, Digital, BI – där vi skapar en flexibel och snabbrörlig organisation med ett tydligt gemensamt fokus och som främjar ännu bättre teamwork. Det är en nystart för Bauer Media med fullt fokus på tillväxt” fortsätter Linda Palmgren.

Bauer Media har inlett förhandlingar med facket och siktar på ett ha den nya organisationen på plats 22 mars. Ledningsgruppen på Bauer består av Linda Palmgren (VD), Ted Johansson (COO), Thomas Falkenberg (interim CFO), Erik Dibben (CFO från 15 mars), Anna Rastner (content director), Jakob Gravestam (communication director), Johnny Strömgren (sales director), Mattias Björkman (head of digital) och Charlotte Vassilaros (head of PR). Dessutom tillkommer en head of business intelligence som just nu rekryteras.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share