Bauer-avtal med SMT och NRJ

Bauer Media har slutit avtal med SMT och NRJ, som vann två respektive ett regionalt tillstånd idag för varumärkena Bra Radio och Chérie.

Avtalet innebär att Bauer ska sälja reklam och sköta den tekniska distributionen åt SMT och NRJ, medan de senare bolagen själva driva programverksamheten och det redaktionella innehålleet.

Bauer Medias VD Staffan Rosell är nöjd med hur tillstånden har fördelats.

”MPRT har nu redovisat alla nya radiotillstånd, nationella som regionala. Vi är väldigt nöjda med resultatet. Vår strategi har resulterat i att vi förstärker vår position som störst i Sverige på ljud. Genom samarbetet med SMT och NRJ kommer vi kunna erbjuda våra annonsörer, Sveriges i särklass starkaste plattform för ljudannonsering. Det ser vi verkligen fram emot” säger Staffan Rosell.

”Det känns fantastiskt roligt att få producera kommersiell radio igen. Vi kommer nu dra igång arbetet med stationernas programverksamhet. Dessutom har vi ingått ett samarbetsavtal med Bauer Media som kommer sköta vår tekniska utsändning och försäljning. Genom samarbetet får SMT en effektiv och stabil utsändning samt att vi blir representerade på annonsmarknaden i hela Sverige” säger Christer Jungeryd, som är VD för SMT.

För NRJ innebär avtalet att det nuvarande samarbetet mellan NRJ och Bauer utökas med ytterligare en station.

”Vi har ett framgångsrikt samarbete med Bauer Media sedan tidigare vilket gör det naturligt att utveckla det ytterligare genom att nu inkludera vårt regionala tillstånd. NRJ ingår i ett attraktivt och starkt paket för våra svenska annonsörer, vilket är helt i enlighet med den utveckling och målsättning vi har” säger Richard Mazaret, som är koncernchef för NRJ International.

Reglerna gör det möjligt för radiobolagen att byta namn på de stationer de har fått tillstånd för.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share