Bästa sommaren någonsin för radioreklamen

Grafik: Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråernas förmedling av radioreklam var 11,5 procent högre under juni och juli än under förra sommaren. Totalt förmedlades det radioreklam för 95,3 miljoner under juni och juli, vilket är den högsta nivån för månaderna sedan Mediebyråbarometern startades.

Samtidigt som det gick bra för radion och online-video blev det negativa siffror för alla andra mediekategorier. Totalt krympte reklammarknaden med 5,5 procent.

”Medieinvesteringarna fortsatte att backa under sommaren, detta för nionde månaden i rad. Några mediekategorier ökade dock under sommaren och förutom onlinevideo blev radio sommarens vinnare i kampen om annonspengarna” säger Benjamin Holmfred, som är styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer.

Medan reklamradion fick sin bästa sommar någonsin blev det bottenrekord för reklam-TV:n.

”Nedgången för TV blev stor under sommaren och betyder all-time-low för kategorin, till och med lägre än under pandemisommaren 2020” konstaterar Jochum Forsell, som är senior partner på Hear Mediebyrå.

För årets första sju månader har radions reklamintäkter via mediebyråerna ökat med 5,9 procent samtidigt som den totala marknaden minskat med 5,4 procent. Bara utomhusreklamen har haft en mer positiv utveckling än radion med en uppgång på 8 procent.

”Det är värt att notera att de tre kategorier som ökat mest under 2023 inte är digitala. Bio, utomhus/trafikreklam och radio har hittills ökat mer än övriga kategorier under 2023. Bred och snabb räckvidd är viktigt för annonsörer, och när TV tappar räckvidd flyttar pengarna till andra massmedier” kommenterar Benjamin Holmfred.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share