Det Stockholms-baserade poddbolaget Acast ökade sin omsättning med 36 procent till 1,394 miljarder förra året. Det justerade resultatet före ränta, skatter och avskrivningar (EBITDA) blev en förlust på 272 miljoner kronor, vilket är 120 miljoner sämre än 2021.
För fjärde kvartalet var omsättningen 454 miljoner kronor – en ökning med 35 procent. Det justerade EBITDA-resultatet var en förlust på 31 miljoner, vilket är 3 miljoner sämre än fjärde kvartalet 2021.
Acast noterar i sin kvartalsrapport att resultatet för fjärde kvartalet är en förbättring jämfört med föregående kvartal.
”På Acast har vi ställt om verksamheten för att passa de nya marknadsförutsättningarna, vilket innebär att vi kan avsluta året med en stabil utveckling med fin organisk tillväxt” säger VD:n Ross Adams.
”Vi arbetar nu vidare med att skapa förutsättningar för att nå målet om ett positivt EBITDA-resultat 2024 och utvecklingen under andra halvåret av 2022 visar att vi är på rätt väg” fortsätter han.
Lönsamheten ska nås bland annat genom att effektivisera organisationen, få kontroll på utgifterna och fortsätta att växa genom utveckling av reklamförsäljningen för att kunna öka mängden automatiserad annonsering.
I kvartalsrapporten framgår också att 92 000 poddar nu finns på Acasts plattform och att antalet lyssningar steg med 22 procent till 1,327 miljoner under fjärde kvartalet.