Acast tror på vinstresultat nästa år

Emily Villatte. Foto: Acast.

Det Stockholms-baserade poddbolaget Acasts omsättning ökade med 22 procent till 386,3 miljoner kronor under andra kvartalet. Den organiska tillväxten var 15 procent och resten av tillväxten beror på förra årets köp av Podchaser (2 procentenheter) och positiva valutaeffekter (5 procentenheter). Samtidigt halverades förlusten till 59 miljoner kronor, medan kostnaderna minskade med 4 procent till 197 miljoner kronor. Bolaget tror på ett positivt resultat för 2024.

”Årets andra kvartal har präglats av en fortsatt förbättring av våra marginaler och vårt resultat, drivet av fortsatt god konstnadskontroll och enn positiv intäktsutveckling i framförallt Nordamerika. Vårt arbete med att bygga världens mest kraftfulla marknadsplats för podcasting genom att koppla samman poddkreatörer, annonsörer och lyssnare går framåt, med ett flertal produktförbättringar och lanseringar under kvartalet, som stärker både oss och våra intressenter långsiktigt” säger Acasts VD Ross Adams.

”Tidpunkten för en bred återhämtning på världens annonsmarknader är ännu svårbedömd, men de positiva signaler som nu skymtar i horisonten inger hopp för framtiden. Under tiden är Acast väl rustat för att möta annonsörers växande behov av att nå relevanta målgrupper genom vår marknadsplats. Som en global marknadsledare inom podcasting kommer vår position att stärkas ytterligare när vi fortsätter att utveckla våra erbjudanden för både poddkreatörer och annonsörer” fortsätter Ross Adams.

Antalet lyssningar via Acast ökade med 4 procent jämfört med andra kvartalet förra året till 1,294 miljarder. Inkomsten per lyssning förbättrades med 4 öre till 30 öre.

Under andra kvartalet introduceradess Acast+ Access som underlättar för företag att lägg in premiumpoddar i sina prenumerationserbjudanden. Bland användarna finns The Economist. Bolaget lanserade även sponsrade inlägg på självbetjäningsplattformen Acast Selfserve vars utveckling beskrivs som ”lovande” samt AI-lösningen Collections+, som kombinerar data från Acast Marketplace, Podchaser och andra källor. 300 företag har hittills använt Collections+. I april tecknades avtal med Barack och Michelle Obamas medieföretag Higher Ground om annonsförsäljning och distribution av bolagets poddar. Under andra kvartalet förnyades avtal med flera poddar och poddutgivare, bland annat The Economist.

Acast tror på en vändning till vinst nästa år, sade finanschefen Emily Villatte i en videopresentation av kvartalets resultat.

”De viktigaste faktorerna till få ett vinstresultat är att inkomsterna stiger snabbare än kostnaderna. Vi finns på en växande marknad och de kostnadskontroller vi har implementerat gör att vi har tillförsikt om att vi kommer att se ett positivt resultat nästa år” sade Emily Villatte.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share