Acast lanserar en ny funktion i sin självbetjäningsplattform Self-Serve. Annonsörer kan i realtid se vilka poddar som finns tillgängliga för sponsrade inlägg och priset för varje podd.
Med förändringen vill Acast minska tiden det tar att planera och boka kampanjer med sponsrade inlägg. Acast hoppas även kunna förbättra skalbarheten för poddarna i sitt nätverk.
”Globalt är annonsinvesteringarna för podcats skevt fördelade till de största och mest välkända poddkreatörerna, men genom att förbättra planerings- och sökverktygen för annonsörer ökar Acast skalbarheten för de med än 100 000 podcasts som finns i vårt nätverk” säger Acasts VD Ross Adams.
Nyligen infördes även funktionen Ad Collab, som ger poddkreatörer en större överblick över sina möjligheter att tjäna pengar. Kreatörerna får en lista över alla företag och varumärken som är intresserade av att samarbete med dem och kan sedan acceptera eller avvisa annnonsförslag från en annonsör och därefter direkt koppla sig till annonseren för att samarbeta och planera produktionen.
”Vi fortsätter att skapa effektivitet genom utveckling av skalbara försäljningskanaler. Genom att lansera Self-Serve för annonsering och introducera Ad Collab på marknaden har Acast gjort det enklare än någonsin att boka och producera annonskampanjer i podcasts” säger Ross Adams.