Acast fördubblade omsättning

Det svenska poddbolaget Acast fördubblade sin omsättning under fjärde kvartalet till 240 miljoner kronor jämfört med motsvarande period 2019. Samtidigt minskade förlusten med 71 procent till 13 miljoner kronor.

”2020 var Acasts hittills bästa år. Tillsammanns med poddskapare, annonsörer och lyssnare har vi visat styrkan i poddmediet. Antalet lyssnare fortsatte att öka under året. Acast har passerat 60 miljoner användare i månaden och har nu 20 000 poddar” säger Acast-chefen Ross Adams i ett pressmeddelande.

För helåret 2020 blev omsättningen 592 miljoner kronor, efter en uppgång med 64 procent. Förlusten blev 172 mijoner kronor. 2020 gjordes 3 miljarder lyssningar via Acast, 1,1 miljarder mer än föregående år. Förra året fick Acast 40 procent fler annonsörer och totalt har bolaget arbetat med 3 000 varumärken.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share