LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ P5 STHLM ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ P3 Star ¦ Radioapans knattekanal ¦ P2 Klassiskt ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P2 Världen ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ NENT Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦
Nya frekvenser för kommersiell radio

Sakfrågor dominerade valrörelsen i Ekot

Under valrörelsens sista fyra veckor handlade 71 procent av de politiska nyhetsinslagen i Ekot om sakpolitik. Det är mer än i sex andra medier som har undersökts av Institutet för mediestudioer på Göteborgs universitet.

I Rapport handlade 60 procent av inslagen om sakpolitik. Nästan lika stor andel hade dagstidningarna Svenska Dagbladet (55) och DN (54). Motsvarande siffra för TV4 Nyheterna var 44 procent. Lägst andel sakpolitisk bevakning hade Aftonbladet (33) och Expressen (29), vars politiska nyheter istället dominerades av ”spelgestaltning”.

Ekot var även den nyhetsredaktion där det var mest sällsynt att journalisten gjorde värderande uttalanden. 14 procent av uttalandena i Ekots bevakning bedöms som värderande av rapportförfattarna. Det är betydligt mindre än hos de andra medierna. Flest värderande uttalanden förekom i Aftonbladet (63 procent), Expressen (53) och TV4 Nyheterna (52).

Alla de sju medierna i undersökningen gav mer uppmärksamhet åt allianspartierna än åt de rödgröna partierna. Närmast en jämn bevakning var DN och Aftonbladet. Därefter följer Rapport och Ekot, som hade 20 procent mer om Alliansen än om de rödgröna. Störst övervikt för allianspartierna i bevakningen hade Svenska Dagbladet, Expressen och TV4 Nyheterna.

Mer:
Kampen om mediebilden


Leave a Reply

Reklamstatistik

-3,0 %

Mediebyråbarometern, maj 2019

Kalender

13 jun Podcast Day, London.
3-5 jul Radiodays Africa, Johannesburg.
27-28 aug Radiodays Asia, Kuala Lumpur.
6-11 sep IFA, Berlin.
12-17 sep IBC2019, Amsterdam.
18 sep Radio- och poddagen, Münchenbryggeriet, Stockholm.
19-20 sep Radiodager, Ullevål.
20 sep Radiodays, Köpenhamn.
23-28 sep Prix Italia, Rom.
24-27 sep NAB Radio Show, Dallas.
6-12 okt Prix Europa, Berlin.
1 jan Ny tillståndsperiod för Sveriges Radio.
29-31 mar Radiodays Europe, Lissabon.