LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ P5 STHLM ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ P3 Star ¦ Radioapans knattekanal ¦ P2 Klassiskt ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P2 Världen ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ NENT Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦
Nya frekvenser för kommersiell radio

Sakfrågor dominerade valrörelsen i Ekot

Under valrörelsens sista fyra veckor handlade 71 procent av de politiska nyhetsinslagen i Ekot om sakpolitik. Det är mer än i sex andra medier som har undersökts av Institutet för mediestudioer på Göteborgs universitet.

I Rapport handlade 60 procent av inslagen om sakpolitik. Nästan lika stor andel hade dagstidningarna Svenska Dagbladet (55) och DN (54). Motsvarande siffra för TV4 Nyheterna var 44 procent. Lägst andel sakpolitisk bevakning hade Aftonbladet (33) och Expressen (29), vars politiska nyheter istället dominerades av ”spelgestaltning”.

Ekot var även den nyhetsredaktion där det var mest sällsynt att journalisten gjorde värderande uttalanden. 14 procent av uttalandena i Ekots bevakning bedöms som värderande av rapportförfattarna. Det är betydligt mindre än hos de andra medierna. Flest värderande uttalanden förekom i Aftonbladet (63 procent), Expressen (53) och TV4 Nyheterna (52).

Alla de sju medierna i undersökningen gav mer uppmärksamhet åt allianspartierna än åt de rödgröna partierna. Närmast en jämn bevakning var DN och Aftonbladet. Därefter följer Rapport och Ekot, som hade 20 procent mer om Alliansen än om de rödgröna. Störst övervikt för allianspartierna i bevakningen hade Svenska Dagbladet, Expressen och TV4 Nyheterna.

Mer:
Kampen om mediebilden


Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Radionytt på Twitter

Reklamstatistik

+5,5 %

Mediebyråbarometern, mars 2019

Radio Monitor Airplay Chart

01
(01)
John Lundvik
Too Late for Love  WMG  
02
(06)
Anna Bergendahl
Ashes to Ashes  WMG  
03
(02)
Hanna Ferm/Liamoo
Hold You  UMG  
04
(04)
Mohombi
Hello  WMG  
05
(03)
Lady Gaga/Bradley Cooper
Shallow  UMG  
06
(05)
Molly Sandén
Sand  SME  
07
(12)
Veronica Maggio
Kurt Cobain  UMG  
08
(08)
Smith & Thell
Forgive Me Friend  PGM  
09
(11)
Kygo/Sandro Cavazza
Happy Now  SME  
10
(07)
Ava Max
Sweet But Psycho  WMG  

Listan sammanställs av Radio Monitor.

Kalender

6-11 aprNAB Show, Las Vegas.
11-12 apr25th EBU Radio Assembly, Sofia.
13 junPodcast Day, London.
27-28 augRadiodays Asia, Kuala Lumpur.
6-11 sepIFA, Berlin.
12-17 sepIBC2019, Amsterdam.
18 sepRadio- och poddagen, Münchenbryggeriet, Stockholm.
19-20 sepRadiodager, Ullevål.
23-28 sepPrix Italia, Rom.
24-27 sepNAB Radio Show, Dallas.
6-12 oktPrix Europa, Berlin.
1 janNy tillståndsperiod för Sveriges Radio.
29-31 marRadiodays Europe, Lissabon.