Radioreklamen ned 28 procent i maj

Mediebyråernas förmedling av radioreklam gick ned med hela 28 procent i maj, jämfört med maj 2008. Det visar den senaste Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

Radions nedgång var under maj större än för den totala reklammarknaden, som minskade med 23 procent. Därmed förlorade reklamradion marknadsandelar till andra medier. Bioreklamen var den enda mediekategorin som ökade, med 23 procent. Sämst gick det under maj för fackpress (ned 47 procent), kvällspress (ned 45 procent) och populärpress (ned 44 procent).

”Nedgången 2009 ligger kvar på totalt 20 procent för de första månaderna efter en betydande nedgång även i maj. Det har visat sig att även de traditonellt starka månaderna, såsom april och maj jämfört med 2008, har varit de hittills svagaste, tillsammans med januari. Många annonsörer har det fortsatt tufft och kämpar för sin överlevnad och det märks i och med att det är betydligt färre och mindre investeringar än tidigare år” säger Per Rosvall, som är VD för Sveriges Mediebyråer.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share