Pro Sieben Sat 1 behåller SBS i Norden

Pro Sieben Sat 1 har bestämt sig för att behålla sina radio- och TV-kanaler i Norden, däribland SBS Radio.

Däremot kommer Pro Sieben Sat 1 att sälja sin verksamhet i Nederländerna och Belgien. Köpare är den finska mediekoncernen Sanoma med samarbetspartners. Pro Sieben Sat 1 behåller dock produktionsbolagen i de två länderna. Värdet på affären är 1,225 miljard euro.

I Nederländerna får Talpa Media 33 procent av aktierna i det nya bolaget. I Belgien delas ägandet lika mellan Sanoma, Carelio samt Wouter Vanderhaute och Eric Watté.

Enligt ett pressmeddelande från Pro Sieben Sat 1-s innebär Benelux-affären att den översyn av företagets ägande som startades i höstas nu är avslutad. Däremot har det spekulerats i att ägarna KKR och Permira vill dra sig ur Pro Sieben Sat 1 helt och att försäljningen är en förberedelse inför en större affär.

Så här förklarar Pro Sieben Sat 1-chefen Thomas Ebeling beslutet att inte sälja de nordiska kanalerna:

”De nordiska marknaderna är fortsatt attraktiva tillgångar får vår grupp. Tack vare deras dynamiska tillväxt när det gäller reklamförsäljning och ersättning för vidaresändning är de en värdefull grund för vår strategi att bredda våra inkomstkällor.”

Sanoma är redan en av de ledande tidningsutgivarna i Nederländerna och Belgien och har också etablerat en lång rad populära webbsajter.

Talpa Media ägs av John de Mol, som utanför Nederländerna främst är känd som grundaren av produktionsbolaget Endemol och upphovsman till TV-format som Big Brother, Deal or No Deal och Alla mot en.

Han har även drivit radiostationerna Radio 538 och Radio 10 Gold, som han senare sålde till RTL. I samband med affären 2007 blev han delägare i RTL Nederland med 26,3 procent av aktierna. Åren 2003-2009 drev han även radiostationen Radio 100 FM i Danmark.

”För Talpa Content och Talpa Producties betyder SBS-uppköpet för det första att vi får tre kända kanaler som vi kan utveckla och producera format för. Det ingår i Talpas filosofi att vi ser Nederländerna som en testmarknad för formatutveckling” säger John de Mol.

John de Mols och Sanomas gemensamma övertagande av SBS-kanalerna i Nederländerna riskerar bli ett hårt slag för RTL. Flera av RTL-s mest populära program i Nederländerna produceras av Talpa. Det har redan spekulerats i att dessa i framtiden istället kommer att sändas på SBS-kanalerna. RTL och SBS dominerar helt den kommersiella TV-marknaden i Nederländerna, med RTL som det något större bolaget.

I nederländska SBS ingår inte bara TV-kanaler utan även landets största veckotidning Veronica, som är en blandning av en TV-guide, kändistidning och nöjesguide. Upplagan ligger på hela 1,1 miljon exemplar. Veronica Uitgeverij ger också ut Totaal TV som har en tydligare inriktning på kabel- och satellit-TV.

Corelio är en belgisk mediekoncern, som bland annat driver dagstidningen De Standaard, TV-produktionsbolag, en regional TV-kanal, tryckerier och populär- och facktidningar.

Wouter Vandenhaute och Eric Watté är grundare till det belgiska produktionsbolaget Woestijnvis, som redan har Sanoma som delägare. Woestijnvis har bland annat utvecklat programformatet De Mol, som på svenska Kanal 5 gick under namnet Mullvaden.

SBS-koncernen köptes 2005 av Kohlberg Kravis & Roberts och Permira. Året därpå köpte samma två bolag tyska Pro Sieben Sat 1 och 2007 blev SBS en del av Pro Sieben Sat 1.

SBS lämnade radiomarknaden i Nederländerna 2002, då koncernen sålde Noordzee FM till just John de Mol. Några år senare gjordes ett misslyckat försök att med Caz! skapa en konkurrent till de Mols hitradiostation Radio 538.

Scandinavian Broadcasting System bildades 1989 av den amerikanska filmproducenten Harry Sloan och expanderade under 90-talet från Norden till Benelux och Centraleuropa. Koncernen har genom åren haft bland annat Liberty Media, Rupert Murdochs News International och ABC som stora delägare.

Se Sanomas presskonferens om dagens affär här.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share