Nya BBC-chefen: Global och Bauer kan göra program åt BBC

bobshennan

BBC-s nya radiochef Bob Shennan gjorde sitt första framträdande på Radiodays Europe, där han frågades ut av John Myers.

Bob Shennan ersatte förra året Helen Boaden, som haft rollen som radiochef i många år. Shennan inledde sin BBC-karriär för 30 år sedan och har sedan dess arbetat för det brittiska public service-bolaget med ett avbrott för några månader inom den kommersiell radion. På BBC har han bland annat arbetat med sport, sport- och talkanalen BBC Radio 5 Live och Asian Network.

”För 50 år sedan var det TV som skulle påverka radion, därefter morgonprogrammen på TV. Men radio är inget annat än ett motståndskraftigt och anpassningsbart medium. Det går bra för radion, men vi har enorma hot mot oss” säger Bob Shennan, som nämner att nio av tio britter lyssnar på radio och att antalet lyssningstiden nu är över en miljard timmar i veckan.

Den svåraste uppgiften inom BBC-s radioverksamhet har den unga kanalen BBC Radio 1, enligt Bob Shennan.

”De måste lyckas både med sin linjära kanal och med sin digitala närvaro. BBC Radio 1 har haft många framgångar på den digitala sidan” säger Bob Shennan.

Den största BBC-kanalen är fortfarande BBC Radio 2, som dock har blivit av med en femtedel av sin budget de senaste åren. Nyligen togs ett kritiserat beslut om att lägga ned direktsändningarna på nätterna och ersätta dem med inspelade program. Det är något som Bob Shennan beklagar, men han förklarar beslutet med att nattprogrammen är de som har minst lyssnare och att det är nödvändigt att spara för att kunna lägga resurser på annat.

BBC har också tagit beslut om att låta externa produktionsbolag pitcha för att göra upp till 60 procent av BBC-s radioutbud. Samtidigt har kvoten för extern produktion tagits bort. Bob Shennan öppnar för att även de två stora kommersiella radiobolagen i Storbritannien – Global och Bauer – kan producera åt BBC.

”Om de startar separata bolag, kan Global och Bauer pitcha för att producera program för BBC” säger Bob Shennan, som tycker att reklamradion har lyckats bra i de yngre målgrupperna där BBC är svagt.

BBC bygger just nu upp den nya plattform My BBC för personligt anpassad radio, som blir en utveckling av den Iplayer Radio som redan används. Poddar blir en del av den nya plattformen och Bob Shennan kan tänka sig att BBC i framtiden kommer att distribuera poddar från andra producenter än BBC.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share