LYSSNA DIREKT:  SVERIGES RADIO P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ Ekot sänder direkt ¦ P4 Plus ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Södertälje ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ P3 Din gata ¦ P2 Språk och musik ¦ P6 ¦ Radioapans knattekanal ¦ SR Sápmi ¦ SR Finska ¦ NENT GROUP Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Radio Rainbow ¦ Power Millennium ¦ Rix FM Fresh ¦ Svenska Favoriter ¦ Bandit Classic Rock ¦ Bandit Metal ¦ Bandit Ballads ¦ Bandit Alternative ¦ Power Club ¦ Power Street ¦ Dansbandsfavoriter ¦ Country Classics ¦ One Hit Wonders ¦ Star 90's ¦ Star 80's ¦ Star 70's ¦ Gamla Favoriter ¦ Electro Lounge ¦ Soul Classics ¦ BAUER MEDIA Mix Megapol ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ Vinyl FM ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ Retro FM (Malmö) ¦ NÄRRADIO Dixie Radio (Stockholm) ¦ Fun Radio (Malmö) ¦ Gold FM (Växjö) ¦ Guldkanalen Skåne (Staffanstorp) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Umeå/Vännäs, Lycksele, Örnsköldsvik) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Båstad ¦ Pirate Rock (Göteborg) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Topp 40 (Malmö) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Stockholm Närradio ¦ Sveriges Kristna Radio (Södertälje, Kristianstad) ¦ STUDENTRADIO DUR Dalarnas Studentradio (Falun) ¦ K103 (Göteborg) ¦ Pite FM (Piteå) ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Shore (Kalmar) ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Umeå Studentradio ¦ INTERNETRADIO BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Distfm.se ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Kanal Rewind ¦ Radio 50 Plus ¦

NENT-s reklamintäkter föll 8,8 procent

NENT Groups koncernchef Anders Jensen. Foto: NENT Group.

Under tredje kvartalet minskade NENT Groups reklamintäkter i radio och TV med 8,8 procent till 762 miljoner kronor. Det är ändå en förbättring sedan andra kvartalet, då nedgången var hela 30 procent. För årets första nio månader är minskningen 18 procent.

NENT redovisar inte separata resultat för radioverksamheten. Bolaget konstaterar däremot att ”NENT Groups lyssnarnandel minskade i såväl Sverige som Norge och marknaden för radioreklam beräknas ha minskat avsevärt i bägge länder”.

Totalt ökade NENT sina intäkter med 9 procent till 2,828 miljarder kronor under tredje kvartalet om man räknar kvarvarande verksamheter. Den positiva utvecklingen förklaras framförallt av strömningstjänsten Viaplay som har fått 97 000 nya abonnenter och nu står för 34 procent av koncernens intäkter.

”Vi har vänt en tvåsiffrig organisk försäljningsminskning under kvartal två till 9 procent tillväxt under kvartal tre, och den underliggande lönsamheten är god driven av tillväxten i vår abonnemangsverksamhet samt av de besparingar vi vidtagit. Vi höjde under kvartalet återigen målet för antalet Viaplay-abonnenter och användandet fortsätter att öka kraftigt” säger NENT Groups koncernchef Anders Jensen.

Rörelseresultatet för tredje kvartalet blev 256 miljoner kronor, varav 80 miljoner från intressebolag som Allente – en sammanslagning av Viasat Consumer och Telenor-ägda Canal Digital. Resultatet är 10 miljoner lägre än motsvarande kvartal förra året.

REKLAMSTATISTIK

+0,0 %

Mediebyråbarometern, oktober 2020

KALENDER

21-23 jan Paris Radio Show, Paris.
29 jan Radiodays, Köpenhamn.
24-26 mar Radiodays Asia, online.
2-4 maj Radiodays Europe, Lissabon.