Webbradion har fått betydligt fler lyssnare det senaste året, enligt TNS Sifo.
För ett år sedan använde 4,2 procent webbradio en genomsnittlig dag. Enligt Sifos senaste radioundersökning har den siffran växt till 6,3 procent.
Ökningen märks i alla åldersgrupper. Mest populär är webbradion i gruppen 20-34 år, där 10,9 procent lyssnar på webbradio. Mer än genomsnittet lyssnar även 9-19 år (6,7 procent) och 35-49 år (7,5 procent).
Den dagliga räckvidden för Sveriges Radios webbradio har stigit från 1,9 till 2,8 procent på ett år, medan reklamradions webbradio har gått från 1,8 till 2,8 procent.
Även på veckonivå märks framgången för webbradion. Totalt lyssnar 18,8 procent en genomsnittlig vecka, en ökning med 4,1 procentenheter. SR når 12,1 procent (+2,6) och reklamradion 10,2 procent (+2,2).