Under 2022 kommer internetbaserade ljudmedier ha den näst största tillväxten av alla mediekategorier. Det säger WARC, som sammanställer internationell statistik om reklaminvesteringar.
Enligt WARC:s internationella prognos kommer annonsörerna att öka sina medieinvesteringar via bland annat poddar, musikstreaming och webbradio med 25,8 procent under 2022. Den enda kategorin med en starkare tillväxt blir ehandeln med ökning på 26,8 procent. Därefter följer sociala medier (23,1), onlinevideo (19,7), sök (13,9), utomhus (13,3), displayannonsering online (8,7), rubrikannonsering online (5,6), traditionell radio (3,5) och TV (3,3). Tidskrifter (-2,3) och dagstidningar (-3,8) kan vänta sig en fortsatt nedgång.
WARC tror på en tillväxt under 2022 på 12,5 procent för alla medier totalt.
Under förra året växte medieinvesteringarna i ljud online med 33,9 procent, medan intäkterna för den traditionella radion växte med 8,4 procent.