Viaplay börjar med dynamisk radioreklam

Martin Backman. Foto: Viaplay Group.

De senaste två åren har Viaplays radioverksamhet testat dynamiska spots med annonsören Unibet. Nu lanseras tjänsten för alla annonsörer, vilket enligt Viaplay ger möjligheter att anpassa och justera budskapet i realtid.

Reklambudskapet ska kunna ändras efter vädret, produktutbudet eller vad konkurrenterna gör, berättar Viaplay i ett pressmedelande. Fördelarna är förbättrad effektivitet och med tiden även högre avkastning på reklaminvesteringen. Det ska också gå snabbare att utvärdera annonskampanjerna.

”Vi stärker kundnyttan genom att möta annonsörernas önskemål kring flexibel och kortare framförhållning. Just nu ser vi ökad efterfrågan på marknaden efter mer säljdrivande kampanjer som uppmanar till mer call-to-action än varumärkesbyggnad och denna lösning är perfekt för det behovet” säger Viaplay Radios försäljningshcef Martin Backman.

”Vi ser portentialen inom flera branscher, bland annat dagligvaruhandeln, där kunden kan anpassa sitt budskap i realtid utifrån väder, omvärldsfaktorer och rådande säsong. Det är också ett led i vår ambition att kontinuerligt förbättra och utveckla vår produkt för att skapa ett ännu större värde för våra kunder” fortsätter Martin Backman.

Utvecklingen av dynamisk radioreklam inleddes efter en fråga från Unibet.

”Vi har i många år arbetat med automatisering och effektivisering av vår marknadsföring på flera plattformar, för att försöka ha en så hög relevans som möjligt. Så när vi ställde frågan till Viaplay Radio om detta var tekniskt möjligt och de tog sig an projektet med en otrolig entusiasm, visste vi att det skulle bli en succé” säger Raúl Valencia López, som är marknadschef på Unibet.

”Under de två åren har samarbetet med Viaplay Radio gått väldigt smidigt – i allt från produktionsinput till legala och tekniska utmaningar. Allt har möjliggjorts tack vare ett tydligt driv och en klar vision från vår key account manager, Kenny Wåhlin, som förstod storheten i att automatisera radioreklam. Att vi kunnat göra detta i två år utan att någon i princip har märkt att radioreklamen är automatiserad är det bästa typ av kvitto vi anser att vi kan få” fortsätter Raúl Valencia López.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share