Musikbranschen och radion i USA har hamnat i ett reklamkrig kring musikersättningen, rapporterar Allaccess.com.
Den amerikanska FM- och mellanvågsradion har hittills sluppit att betala musikavgifter, till skillnad från webb- och satellitdistribuerad radio. Men ett förslag om en musikersättning även för reklamradion diskuteras nu i den amerikanska kongressen. Det har fått radio- och musikbranscherna att sätta igång stora kampanjer mot varandra.
Den senaste veckan har reklamradions organisation NAB sänt 35 000 radiospotar där det påstås att musikbranchen vill införa en slags ”radioskatt”, som radion kallar musikavgifterna.
Musikbranschorganisationen RIAA lanserade under onsdagen en motkampanj. Radion framställs som en gris som får statliga räddningspengar (”pork”), eftersom de inte betalar något för sina frekvenser.
Kampanjen har hittills synts på en lokal TV-station i Washington, i den politiska dagstidningen Roll Call och på piggyradio.com. Dessutom ska en uppblåsbar gris turnera runt landet, med start utanför kontoret för radioorganisationen NAB.
”Det är ingen överraskning att RIAA väljer att använda löjliga studentupptåg, med tanke på deras vana att stämma studenter för att rädda sin bankrupta affärsmodell. RIAA håller på att förlora sakfrågan i kongressen och i opinionen och dagens demonstration är ett nytt lågvattenmärke i en desperat kampanj” säger Dennis Wharton från NAB i ett uttalande.
Pingback: RadioAssistant.com - Because We Love Radio