Den amerikanska public service-radion NPR ansluter sig till den internationella radioplattformen Radioplayer. Samarbetet presenterades under branschmässan NAB Show New York i veckan.
NPR ska använda Radioplayer Data Platform för att förmedla metadata som stationslogotyper, tablåinformation och låttitlar till internetanslutna bilar. Ett liknande samarbete finns mellan Radioplayer och de svenska radioaktörerna.
”Det här samarbetet med NPR är en viktig milstolpe för Radioplayer och ytterligare ett steg in på USA-marknaden. Med vårt fokus på att förbättra radioupplevelsen i internetanslutna bilar är vi glada att kunna förmedla NPR:s innehåll i världsklass till fler bilister och se till att radion förblir central i utvecklingen av internetanslutna bilar” säger Yann Legarson, som är chef för Radioplayer.
”Vårt partnerskap med Radioplayer skapar nya möjligheter för NPR:s medlemsstationer att leverera en bättre och mer interaktiv upplevelse till lyssnare i bilar” säger Badri Munupalla, som är distributionschef på NPR.
Radioplayer finns hittills i 23 länder och har samarbeten med biltillverkare som Audi, Volkswagen och BMW. Plattformen har metadata för drygt 10 000 stationer.