Uppåt för reklam i radio och podd i mars

Grafik: Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråernas förmedling av radioreklam ökade med 19,6 procent till 51,6 miljoner kronor i mars, enligt den senaste Mediebyråbarometern. Samtidigt gick den förmedlade annonseringen i poddar upp med 125,4 procent till 6,3 miljoner.

Både radio och podd hade en bättre utveckling än marknaden i stort, som växte med 6,8 procent. Hittills i år har radioreklamen ökat med 7,7 procent, poddreklamen med 95,6 procent och hela marknaden med 1,3 procent.

Andra stora vinnare under mars var bio (+39,4 procent), online video (+33,6), och övrigt (+39,3).

”Av de analoga medierna är det fortsatt radio och utomhus/trafikreklam som går starkt. Vi kan också konstatera att bio nu är tillbaka på samma investeringsnivåer som man låg på före pandemin. Trenden för TV är fortsatt nedåt trots en i övrigt stark månad” säger Jochum Forsell, senior partner på Hear, i ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share